STATKI I OKRĘTY (SHIPS AND WARSHIPS):



ŻAGLOWIEC (SAILING)    >>Cutty Sark<<




YACHT MARY


Holenderski jacht-prezent miasta Amsterdam dla księcia Karola Stuarda po ogłoszeniu go królem Anglii. Był to prototyp, który dał początek budowy całej flotylli podobnych jednostek. Wyróżniało go bogate zdobienie i wystrój wnętrza iście królewski.

HMY Mary was the first Royal Yacht of the Royal Navy. She was built in 1660 by the Dutch East India Company. Then she was purchased by the City of Amsterdam and given to King Charles II, on the restoration of the monarchy, as part of the Dutch Gift. She struck rocks off Anglesey in thick fog on 25 March 1675 while en route from Dublin to Chester. Although 39 of 74 crew and passengers managed to get to safety, the wreck quickly broke up.


ŁÓDŹ ŻAGLOWA (SAILING BOAT >>SCHOONER<<)


Ten rodzaj łodzi został zaprojektowany przez Holendrów w XVII wieku, ale pierwsza łódź żaglowa >>Schooner<< została zbudowana w koloniach brytyjskich w Ameryce Północnej (prawdopodobnie przez konstruktora statków Andrew Robinsona).

This kind of boat was probably designed by the Dutch in the 17th century, but the first Schooner rig sailing boat was constructed in the British North American colonies probably by ship constructor Andrew Robinson.



STATEK WYCIECZKOWY (CRUISE SHIP)




TITANIC


RMS Titanic - brytyjski transatlantyk.
W nocy z 14 na 15 kwietnia 1912 roku, podczas swojego dziewiczego rejsu na trasie Southampton-Cherbourg-Queenstown-Nowy Jork, wszedł w kolizję z górą lodową i zatonął.

Titanic w liczbach:
  • długość całkowita: 268,99 m
  • szerokość: 29,41 m
  • wysokość boczna kadłuba: 18,14 m
  • prędkość maksymalna deklarowana: 23–24 węzły
  • zużycie dobowe węgla przy prędkości rejsowej: 650 ton
  • załoga: 892 osoby
  • koszt budowy: 15 milionów funtów
  • rozpoczęcie budowy: 31 marca 1909
  • wodowanie: 31 maja 1911
  • początek dziewiczego rejsu: 10 kwietnia 1912



RMS    >>Titanic<<



W chwili wodowania (w 1912r.) Titanic został okrzyknięty statkiem niezatapialnym. Niestety, podczas dziewiczego rejsu (15 kwietnia), zderzył się z górą lodową, zatonął, a w katastrofie zginęło 1517 pasażerów - głównie na skutek zbyt małej liczby łodzi ratunkowych.
Titanic miał być największym i najbardziej luksusowym transatlantykiem swych czasów.

Ciekawostka: Najbardziej imponującym transatlantykiem jest obecnie RMS Queen Mary 2.
Ma 14 pokładów, 15 restauracji, 5 basenów i przewozi w bardzo luksusowych warunkach 2620 pasażerów. W chwili wodowania (w 2003r.) Queen Mary 2 była najdłuższym (345 m), najszerszym (45 m) i najwyższym (72 m) statkiem pasażerskim na świecie.



LANGSKIP



Statek Wikingów (Wikingowie pochodzili z Norwegii, Szwecji i Danii).
Długi, wąski kadłub doskonale przecinał wodę. Statek miał identyczne końce, co pozwalało cofać okręt bez zawracania i bardzo ułatwiało ucieczkę. Dzięki płytkiemu zanurzeniu bez trudu wpływał do rzek i zatok. Lekka konstrukcja umożliwiała załodze przenoszenie nad przeszkodami. Langskip miał pojedynczy, prostokątny żagiel (używany tylko przy pomyślnym wietrze). Podczas ciszy morskiej lub na wypadek przeciwnego wiatru używane były wiosła. Nad dziobem mocowano rzeźby, przedstawiające groźne stwory - miały one siać postrach w szeregach nieprzyjaciela.

Ciekawostka: Wikingowie używali Langskipów do skolonizowania części Europy. Osiedlili się w Wielkiej Brytanii i żeglowali po północnym Atlantyku. W 986r. Eryk Rudy założył pierwszą osadę wikingów na Grenlandii. Jego syn: Leif Eriksson wylądował w Ameryce Północnej niemal 500 lat przed Kolumbem.



USS    >>Constitution<<



USS Constitution to pływająca twierdza, nazywana "Old Ironsides" (Stary Twardziel).
Jest to najstarszy na świecie okręt wojenny, pozostający w czynnej służbie. Zwodowany został w 1797r. i nadal jest wykorzystywany w marynarce USA (jako statek szkolny). Jest to ciężka, trójmasztowa fregata o kadłubie z drewna dębowego. Uzbrojenie to: 44 działa. Zasłynęła zatopieniem pięciu brytyjskich okrętów podczas wojny brytyjsko - amerykańskiej w 1812r.
Długość: 62m, szerokość: 13m. Nazwę, upamiętniającą konstytucję Stanów Zjednoczonych nadał prezydent: Jerzy Waszyngton.



CERVIA



Statek holowniczy.
Ułatwiał wielkim statkom handlowym manewrowanie w zatłoczonych portach. Był ostatnim holownikiem parowym pracującym na brytyjskich wodach. Statek wycofany ze służby w 1983r., stoi obecnie w porcie Ramsgate jako statek - muzeum.
Cervia została zwodowana w 1946r., miała wyporność 350 ton i osiągała moc 1000 koni mechanicznych.



RANGER



W latach 1930-1937 zbudowano 10 okazałych jachtów klasy J dla zamożnych biznesmenów, walczących o Puchar Ameryki. Ostatnim z serii superjachtów był Ranger (Komandos), który zdobył ten puchar w 1937r. Miał długość 41m, szerokość 6,4m i maszt wysokości 49m. Zbudowany z wysokowytrzymałej stali okazał się najszybszym z wszystkich amerykańskich jachtów.



LOTNISKOWIEC CHARLES DE GAULLE (AIRCRAFT CARRIER CHARLES DE GAULLE)




LOTNISKOWIEC LIAONING (CHINESE AIRCRAFT CARRIER >>LIAONING<<)


Liaoning - pierwszy lotniskowiec Chińskiej Republiki Ludowej (w służbie od 2012 roku). Należy do radzieckiego projektu 1143.6, oznaczonego w Chinach jako Typ 001.
Budowę okrętu rozpoczęto w 1985 roku dla marynarki wojennej ZSRR w ukraińskim Mikołajowie, pod nazwą „Riga”, a następnie „Wariag”.



SANTA MARIA




RZYMSKI STATEK WOJENNY (ROMAN WARSHIP)




PANO KSUN




2012 ARK