LEONARDO (Leonardo da Vinci):


      

MACHINA LATAJĄCA >>Wielki Ptak<<




Leonardo da Vinci zaprojektował machinę, która odtwarzała wszystkie ruchy ptaka. Miała ona poruszać skrzydłami i tak samo utrzymywać się w powietrzu.
Posiadała szerokie skrzydła i niewielki ogon. Jeżeli pilot chciał wznieść się wyżej, powinien unieść skrzydła i ustawić je tak, by strumień powietrza był skierowany pod niego. Wówczas podmuch wynosił go z duża prędkością w górę.
Aby utrzymać równowagę, pilot powyżej pasa musiał być wolny od jakichkolwiek ograniczeń krępujących ruchy, tak jak siedzący w łódce. Dzięki temu środki ciężkości pilota i machiny mogły się wzajemnie równoważyć, a jeżeli to konieczne: przesuwać.
Skrzydła były poruszane za pomocą linek, które przechodziły przez krążki przymocowane do centralnej belki nośnej. Pilot wykonywał skręt, naciskając stopami na pedały.

Poza "Wielkim Ptakiem" Leonardo da Vinci zaprojektował coś w rodzaju helikoptera: urządzenie śrubowe, które szybkimi obrotami śmigła pozwalało wznieść się ku górze.




STATEK




Leonardo da Vinci zawsze wzorował się na naturze przy swoich projektach.
Przed zaprojektowaniem statku studiował sposób poruszania się ryb w wodzie, dzięki czemu zrozumiał, jaki kształt powinien mieć kadłub.
Szerokie wiosła były napędzane przy pomocy licznych przekładni, co zwiększało efektywność.
Do wynalazku dodana została specjalna przekładnia, która blokowała ruch wioseł w przeciwnym kierunku, co zapobiegało kręceniu się statku w kółko.

Da Vinci zaprojektował również pierwszą łódź podwodną.




POJAZD PANCERNY (CZOŁG)




Leonardo da Vinci projektując machiny wojenne patrzył na obie strony konfliktu. Urządzenia powinny skutecznie atakować, a równocześnie być doskonałym środkiem do obrony.
Pierwszy czołg miał pancerz odporny na przebicie - "podobnie jak krab", jak pisał w swoich zapiskach Mistrz Leonardo (poruszający się nim żołnierze byli bezpieczni). Miały się od niego obijać strzały, włócznie, a nawet kule armatnie...
Nieograniczone pole rażenia miały zapewnić umieszczone ze wszystkich stron pojazdu działa, ładowane od wewnątrz.
Dodatkowym udogodnieniem była wieżyczka obserwacyjna, z której widać było pole bitwy.

Da Vinci zaprojektował liczne odmiany broni, w tym również bardzo zwrotną łódź bojową, obsługiwaną przez jednego człowieka (z szybkostrzelnym działem).




WÓZEK SAMOJEZDNY




Mechanizmy napędowe Leonardo da Vinci opierał na ciężarze i na ruchach związanych ze sobą.
Wózek samobieżny miał mieć zastosowanie w teatrze (poruszał się sam - bez konieczności ciągnięcia lub pchania go).
Wózek był napędzany dwoma spiralnymi sprężynami, ułożonymi pod pojazdem jak bębny w wielkiej beczce. Żeby wprawić pojazd w ruch należało go pociągnąć do tyłu (nakręcając sprężyny). Hamowanie i kierowanie odbywało się dzięki zapadkom.
Wszystkie koła zębate były wykonane z drewna, co stanowiło ogromną trudność, bo potrzeba było pięciu różnych gatunków drzewa, twardych, trwałych i odpornych na nacisk oraz pękanie.

W zapiskach Mistrza można znaleźć projekty maszyn włókienniczych, zegarów, dźwigów, ale również... pierwszego silnika!




ROBOT




Leonardo da Vinci zachwycał się ludzkim ciałem i mówił, że "nigdy nie stworzono doskonalszego dzieła sztuki niż człowieka, ani też nie zbudowano bardziej złożonej i cudowniejszej machiny, niż ciało ludzkie".
Dzięki zastosowaniu wiedzy o mechanice, połączonej z badaniami anatomii człowieka, Mistrz Leonardo, zaprojektował mechanicznego rycerza (współcześnie powiedzielibyśmy: ROBOTA).
Ubrany był on w niemiecko - włoską zbroję. Mógł siadać, poruszać ramionami, obracać głową, otwierać i zamykać usta. Systemy linek i przekładni pozwalały poruszać się rycerzowi do przodu, ale również do tyłu.
Wewnątrz maszyny były dwa różne systemy mechaniczne. Jeden uruchamiał stopy, kostki, kolana i biodra; drugi pozwalał poruszać głową, ramionami, łokciami, nadgarstkami oraz dłońmi.