BUDOWA PAROWOZU


KOCIOŁ



Elementy składowe kotła:

a) stojak - kocioł skrzyniowy (skrzynia ogniowa)
b) walczak - poziomy, cylindryczny kocioł


c) dymnica - przednia część kotła zamykana drzwiami


Budowa dymnicy:

1) rura parowlotowa
2) siatka odiskiernika
3) komin
4) elementy przegrzewacza

ZBIERALNIK PARY

Jest to przestrzeń, w której gromadzi się para nasycona (wytworzona w kotle).

1) nasada
2) pokrywa
3) kołnierz wzmacniający

PRZEPUSTNICA

Steruje dopływem pary do silnika parowozu. Jest umieszczona w zbiorniku pary (umożliwia lub odcina przepływ pary do rur parowlotowych).

1) grzybek zaworu pomocniczego
2) grzybek zaworu głównego
3) kadłub przepustnicy
4) wnętrze zbieralnika pary
5) rura parowlotowa                                

PRZEGRZEWACZ PARY

Para przegrzana nie zawiera kropelek wody i gorzej przewodzi ciepło.
Zastosowanie takiej pary w silniku pozwala wyeliminować kondensację pary w cylindrach (co wiąże sie z mniejszymi stratami ciepła). Pozwala to zaoszczędzić paliwo w ok. 25% oraz wodę w ok. 30%.

CENTRALNA ODBIORNICA PARY

Głowica osprzętu umieszczona jest w budce maszynisty.
Są to: kadłub oraz przewody parowe prowadzące do wszystkich zasilanych urządzeń.
Przewody zaopatrzone są w oddzielne zawory.

ZAWORY BEZPIECZEŃSTWA

Mają kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa obsługi.
Para w kotle powstaje również podczas postoju (zbiera się w kotle i powoduje wzrost ciśnienia).
Kocioł ma określoną wytrzymałość.
Przekroczenie dopuszczalnego ciśnienia może uszkodzić kocioł, a nawet wywołać eksplozję!




DRZWICZKI PALENISKOWE

Po otwarciu umożliwiają:
a) wrzucanie paliwa na ruszt
b) kontrolę ognia
c) oczyszczanie rusztu
d) wejście do skrzyni ogniowej

SKLEPIENIE PALENISKA

Umieszczone jest w górnej części skrzyni ogniowej.
Zbudowane z cegieł szamotowych.
Polepsza spalanie - wydłuża drogę, jaką pokonują spaliny, zanim trafią do walczaka. Ciepło promieniujące od nagrzanego sklepienia przyśpiesza wydzielanie się substancji lotnych ze świeżo narzuconego węgla oraz powoduje ich zapalenie.


PODWOZIE


ZESTAWY KOŁOWE

Na zestawach kołowych opiera się cały ciężar parowozu.
Najbardziej korzystne jest, gdy masa spoczywa głównie na zestawie pędnym, co pozwala osiągnąć największą przyczepność oraz wysoką siłę pociągową.

Zestaw toczny:

1) koło bose
2) obręcz
3) piasta
4) podpiasta
5) czop osi

Porównanie rozstawu kół tradycyjnego pociągu oraz kolejki wąskotorowej (600 mm):

OSTOJA

Podstawa całej konstrukcji parowozu. Nazywana często "kręgosłupem". Do niej mocowane są wszystkie najważniejsze podzespoły, zespoły kołowe, kocioł, silnik parowy, urządzenia ciągnące i zderzaki.

PODWOZIE

Położenie osi zwiększa lub zmniejsza siłę na haku ciągnącym oraz przyczepność.
Położenie na środku daje najlepszą przyczepność i dużą moc na haku.
Umiejscowienie kół z przodu i z tyłu byłoby niekorzystne i mniej wydajne.

URZĄDZENIA CIĘGŁOWO - ZDERZNE

Do ostoi przymocowane są dwa sprężynujące zderzaki (jeden z przodu, a drugi z tyłu). Posiadają one też mechanizm ciągnący. Zderzaki łagodzą uderzenia oraz utrzymują odpowiednią odległość między wagonami.
Urządzenia cięgłowe przenoszą siłę pociągową.



NAPĘD



Zadaniem mechanizmu napędowego jest zamiana ruchu posuwisto - zwrotnego tłoka na ruch obrotowy kół, co zmusza parowóz do jazdy. Rozrząd pary pozwala na wpuszczanie jej do odpowiednich cylindrów, aby móc decydować o kierunku jazdy.



1) więzar
- służy do przeniesienia napędu z zestawu silnikowego
2) drążek mimośrodowy
3) korbowód
4) kulisa
5) wodzidło suwaka
6) krzyżulec
7) wodzik wahacza
8) trzon tłokowy
9) wahacz krzyżulcowy





LATARNIA SYGNAŁOWA



Na latarnię składa się duże lustro szklane o parabolicznym kształcie. Centralnie znajduje się żarówka o mocy 100 W. W dolnej części umieszczone jest źródło światła czerwonego (żarówka o mocy 25 W). Za drugą żarówką umieszcza się przesłonę, aby nie oświetlała lustra głównego.

1) obudowa
2) drzwiczki
3) oprawa zwierciadła
4) odbudowa światła czerwonego
5) tulejka oprawy
6) uszczelka gumowa
7) pierścień dociskowy
8) pierścień
9) podkładka
10) pierścień dociskowy
11) uszczelka
12) szyba
13) oprawa szkła czerwonego
14) przysłona
15) żarówka o mocy 100 W
16) żarówka o mocy 25 W
17) paraboliczne zwierciadło
18) szyba czerwona